ENSENYAR A MENJAR BÉ

Publicado por salva | 12:18 | 1 comentarios »


Ensenyar a menjar bé
On està el problema de l'obesitat infantil?
Quines són les conseqüències en els xiquets?
Pares sobreprotectors Es tracta de progenitors que alimenten exageradament els seus fills com a forma natural d'expressar-los el seu amor i la seua atenció, i de calmar els seus sentiments, gairebé sempre injustificats, de no estar fent-ho prou bé.
Idea distorsionada de la quantitat d'aliments que necessiten Els xiquets satisfan els adults admetent l'excés de menjar i acostumant-s'hi com una cosa normal. Aquesta sobredosi de menjar es tradueix en més pes.
Pares obsessionats amb el pes i l'alimentació dels seus fills Estan vigilant contínuament què mengen o què deixen de menjar els seus fills, i són excessivament estrictes amb la seua alimentació.
Rebel·lia Molts xiquets, com que s'han vist reprimits de menuts, mantenen, en l'adolescència, una alimentació contrària al que els seus obsessius pares han pretès inculcar-los. No els han transmès una relació sana amb el menjar
Premis i càstigs amb el menjar Alguns pares utilitzen contínuament els aliments més capritxosos per als xiquets (llepolies, dolços, xocolata) com una recompensa pel seu comportament correcte. D'altra banda, tracten de compensar les seues llargues jornades laborals concedint als fills tots els capritxos, com ara prendre habitualment menjar ràpid o deixar que ells trien el menjar que més els agrada, que generalment no sol ser el més sa.
Menjar poc sa per a canalitzar el seu malestar L'associació entre aliments i emocions és un fet evident i demostrat. El cervell associa el consum de certs aliments a una sensació de plaer i benestar, per la qual cosa hi recorre, bé de xiquet o bé quan és gran, com una forma natural de canalitzar el seu malestar, la seua ansietat
Massa quantitat Alguns pares donen als xiquets quantitats exagerades d'aliments que superen el que el seu organisme és capaç de cremar o assimilar. Intenten equiparar les quantitats d'aliments dels xiquets al de les persones adultes, al seu ritme d'àpats i als seus horaris. La ració de carn per a un xiquet de tres anys no ha de superar els 60-70 grams, i sí que necessita menjar dues peces de fruita cada dia. Fins a deu anys, la quantitat de carn per ració no hauria de superar els 100 grams i convé acostumar-lo que menge tres peces de fruita, i un grapat de fruits secs, de manera habitual.
No regulen els senyals interns de fam-sacietatSi el xiquet està exposat a menjars abundants, no desenvolupa una resposta natural de rebuig de l'aliment davant el senyal de sacietat. Li han ensenyat, i així ho ha après, que ha de menjar molt més del que seria normal per a la seua edat
Què prenen al desdejuni? Què s'emporten per a esmorzar o berenar? La falta de temps, la comoditat i l'economia fan que molts pares i mares oferisquen als fills aliments molt energètics. Es tracta de desdejunis amb magdalenes i galetes farcides, i esmorzars i berenars a base de pastisseria, dolços i refrescos.
Mals hàbits El consum diari d'aquest tipus d'aliments no només distorsiona les calories de la dieta, sinó que no es corresponen amb la idea d'uns bons hàbits. Si el consum és ocasional, i el xiquet és actiu, consumirà les calories extres. Així i tot, la combinació de mals hàbits i l'elecció freqüent d'aquest tipus d'aliments es tradueix, a curt, mitjà i llarg termini, en un augment progressiu de pes.
Pares i mares actius? Són moltes les persones adultes que relacionen l'exercici amb un esforç innecessari que no els aporta cap benefici, per la qual cosa el temps que haurien de dedicar a moure's, el passen al cotxe o davant el televisor, l'ordinador o la consola de joc.
Xiquets sedentaris. Els xiquets d'aquesta generació gaudeixen d'aficions passives: passen dues hores i mitja cada dia davant el televisor i mitja hora jugant amb videojocs o connectats a Internet. Asseguts davant les pantalles mengen rosetes i reben desenes d'anuncis dels aliments el consum freqüent dels quals és el menys recomanable.

1 comentarios

  1. Ma Jesús // 27 de gener de 2010 a les 5:40  

    Molt interessants els consells!