El temps d'estudi personal a casa ha de ser planificat amb criteris d'economia de temps i d'aprofitament eficaç. A més, com l'horari es pot organitzar amb flexibilitat, val la pena contar amb l'opinió dels nostres fills per a donar cabuda a les seves preferències.

  • Reunim-nos amb el nostre fill de manera una miqueta solemne, és a dir, sense fer mentrestant altra cosa, com per exemple veure la TV, per a plantejar el propòsit de decidir sobre el seu horari de treball a casa. És bo que estiguen presents el pare i la mare. Si tenim diversos fills, pot fer-se de manera conjunta si les seves edats estan pròximes.

Valorem coses com:

- Hores lliures.

- Horari del col·legi.

- Avantatges de descansar després d'arribar a casa.

- Activitats extraescolares en les quals participarà.

- Diversions o entreteniments als quals li agradaria dedicar el temps d'oci.

- Hores lliures dels seus amics per si poden veure's algun dia.


  • No dubte en concertar una entrevista amb el tutor del seu fill si té dificultats per a descobrir el que ha de treballar o estudiar, si la càrrega de treball li sembla excessiva o massa lleugera o si les tasques li resulten massa difícils. Segur que aquest li agrairà la informació i junts podran trobar remei a la situació.
  • No s'ha de dedicar a l'estudi d'una mateixa matèria molt temps seguit, encara que el temps concret variaria segons l'edat de l'estudiant. Podria ser d'entre 10 minuts i 30 minuts.

  • És recomanable que les tasques d'aplicació, exercicis o treballs que exigeixen menor esforç de concentració es deixin per al final de la sessió.

  • És important crear una sistemàtica de repassos de l'estudiat. El més eficaç des del punt de vista de la memòria és repassar l'estudiat a l'endemà, al cap d'una setmana, al cap d'un mes i seguir amb repassos mensuals. No és fàcil programar la seqüència de repassos, però tot el que s'acosti a aquesta seqüència és facilitar l'èxit.

  • És molt interessant que durant el temps d'estudi i treball l'estudiant tingua un rellotge davant i conegua el temps disponible. No només ha d'estudiar sinó que ha de fer-lo en el menor temps possible. A això se li crida aprofitar el temps amb eficàcia.

José María Lahoz García

Pedagog (Orientador escolar i professional), Professor d'Educació Primària i de Psicologia i Pedagogia en Secundària